Οι οδηγοί -και σε τελευταία ανάλυση οι φορολογούμενοι- πληρώνουν την έλλειψη κυβερνητικού σχεδίου για την Εγνατία οδό. Εχει προγραμματιστεί για τις 11 Σεπτεμβρίου μειοδοτικός διαγωνισμός για την επιλογή ιδιώτη που θα εισπράττει τα διόδια από τους επτά σταθμούς που λειτουργούν. Ο προϋπολογισμός για μια τετραετία ανέρχεται στα 48 εκατ. ευρώ, ποσό υψηλότερο σε σχέση με αυτό που θα κατέβαλλε η Εγνατία αν είχε δικό της μηχανισμό είσπραξης!
Με «συνταγές» της τρόικας, η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί από το 2011 ότι θα… ιδιωτικοποιήσει τον υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο των 670 χλμ. που συνδέει την Αλεξανδρούπολη με την Ηγουμενίτσα, για τον οποίο έχουν διατεθεί εθνικοί και κοινοτικοί πόροι συνολικού ύψους 6,5 δισ. ευρώ. Οι ιδιώτες προβλέπεται να αναλάβουν τα έτοιμα έργα και να εισπράττουν τα διόδια για 30 χρόνια, με μόνη υποχρέωση να συντηρούν τον αυτοκινητόδρομο. Θα έχουν δικαίωμα να αυξήσουν τους σταθμούς διοδίων σε 21, όταν σήμερα λειτουργούν επτά. Από αυτούς οι έξι προβλέπεται να τοποθετηθούν στους τρεις κάθετους άξονες, Δερβένι-Σέρρες-Προμαχώνας, Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή και Χαλάστρα-Εύζωνοι, που συνδέουν την Εγνατία με τις γειτονικές χώρες.
Υπάρχει ήδη υπουργική απόφαση για τρεις σταθμούς στα συγκεκριμένα τμήματα, που δεν έχει τεθεί ώς τώρα σε εφαρμογή, ενώ έχει μετατεθεί για το 2017 η χρέωση των διοδίων ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει ο οδηγός.
Με χρονικό ορίζοντα τριακονταετίας, το Ελληνικό Δημόσιο θα χάσει έσοδα ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, αποκαλύπτει ο σύλλογος εργαζομένων στην Εγνατία οδό. Οι υπολογιζόμενες απώλειες μάλιστα βασίζονται στη διατήρηση του σημερινού τέλους διοδίων σε συνδυασμό με εκπτωτική πολιτική για τους συχνούς χρήστες και για τους κοινωνικά ασθενέστερους. Είναι βέβαιο ότι στην πράξη θα είναι πολλαπλάσιες, λόγω της αύξησης των σταθμών διοδίων και την αύξηση των τιμολογίων. «Το μελλοντικό πλεόνασμα εσόδων θα καταλήξει στην τσέπη των ιδιωτών «επενδυτών», έναντι ευτελούς τιμήματος», επισημαίνουν οι εργαζόμενοι.
Αυτό το «δωράκι» προς τους ιδιώτες ίσως είναι ο βασικός λόγος που η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας οδού πηγαίνει από αναβολή σε αναβολή. Το τελευταίο χρονοδιάγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο έχει περάσει από διετίας ο αυτοκινητόδρομος, προέβλεπε προκήρυξη του διαγωνισμού στις αρχές του 2014 και η μεταβίβαση θα ολοκληρωνόταν στα τέλη του χρόνου. Τότε λήγει και η σύμβαση με τις «Αττικές Διαδρομές», θυγατρική της γνωστής Αττικής οδού, που διαχειρίζεται για λογαριασμό του Δημοσίου τους λειτουργούντες σταθμούς διοδίων. Λόγω των καθυστερήσεων, έρχεται νέος διαγωνισμός τετραετούς διάρκειας και το μόνο που προβλέπεται είναι η λύση της σύμβασης πριν από τη λήξη της και χωρίς υποχρέωση του Δημοσίου να καταβάλει αποζημίωση στον ανάδοχο, που θα αξιοποιηθεί σε περίπτωση που προχωρήσει η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του αυτοκινητόδρομου.
Χαρά Τζαναβάρα
Με «συνταγές» της τρόικας, η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί από το 2011 ότι θα… ιδιωτικοποιήσει τον υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο των 670 χλμ. που συνδέει την Αλεξανδρούπολη με την Ηγουμενίτσα, για τον οποίο έχουν διατεθεί εθνικοί και κοινοτικοί πόροι συνολικού ύψους 6,5 δισ. ευρώ. Οι ιδιώτες προβλέπεται να αναλάβουν τα έτοιμα έργα και να εισπράττουν τα διόδια για 30 χρόνια, με μόνη υποχρέωση να συντηρούν τον αυτοκινητόδρομο. Θα έχουν δικαίωμα να αυξήσουν τους σταθμούς διοδίων σε 21, όταν σήμερα λειτουργούν επτά. Από αυτούς οι έξι προβλέπεται να τοποθετηθούν στους τρεις κάθετους άξονες, Δερβένι-Σέρρες-Προμαχώνας, Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή και Χαλάστρα-Εύζωνοι, που συνδέουν την Εγνατία με τις γειτονικές χώρες.
Υπάρχει ήδη υπουργική απόφαση για τρεις σταθμούς στα συγκεκριμένα τμήματα, που δεν έχει τεθεί ώς τώρα σε εφαρμογή, ενώ έχει μετατεθεί για το 2017 η χρέωση των διοδίων ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει ο οδηγός.
Με χρονικό ορίζοντα τριακονταετίας, το Ελληνικό Δημόσιο θα χάσει έσοδα ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, αποκαλύπτει ο σύλλογος εργαζομένων στην Εγνατία οδό. Οι υπολογιζόμενες απώλειες μάλιστα βασίζονται στη διατήρηση του σημερινού τέλους διοδίων σε συνδυασμό με εκπτωτική πολιτική για τους συχνούς χρήστες και για τους κοινωνικά ασθενέστερους. Είναι βέβαιο ότι στην πράξη θα είναι πολλαπλάσιες, λόγω της αύξησης των σταθμών διοδίων και την αύξηση των τιμολογίων. «Το μελλοντικό πλεόνασμα εσόδων θα καταλήξει στην τσέπη των ιδιωτών «επενδυτών», έναντι ευτελούς τιμήματος», επισημαίνουν οι εργαζόμενοι.
Αυτό το «δωράκι» προς τους ιδιώτες ίσως είναι ο βασικός λόγος που η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας οδού πηγαίνει από αναβολή σε αναβολή. Το τελευταίο χρονοδιάγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο έχει περάσει από διετίας ο αυτοκινητόδρομος, προέβλεπε προκήρυξη του διαγωνισμού στις αρχές του 2014 και η μεταβίβαση θα ολοκληρωνόταν στα τέλη του χρόνου. Τότε λήγει και η σύμβαση με τις «Αττικές Διαδρομές», θυγατρική της γνωστής Αττικής οδού, που διαχειρίζεται για λογαριασμό του Δημοσίου τους λειτουργούντες σταθμούς διοδίων. Λόγω των καθυστερήσεων, έρχεται νέος διαγωνισμός τετραετούς διάρκειας και το μόνο που προβλέπεται είναι η λύση της σύμβασης πριν από τη λήξη της και χωρίς υποχρέωση του Δημοσίου να καταβάλει αποζημίωση στον ανάδοχο, που θα αξιοποιηθεί σε περίπτωση που προχωρήσει η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του αυτοκινητόδρομου.
Χαρά Τζαναβάρα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
αφήστε το σχόλιό σας