Με αφορμή την υποβολή στον ΟΦΥΠΕΚΑ για την χρηματοδότηση και δημιουργία μονοπατιών στο νομό Γρεβενών, έγραψα σε μια ανάρτηση στο Facebook ότι η δημιουργία ποδηλατικών και πεζοπορικών μονοπατιών αποτελεί πολύ σημαντική υπόθεση για την ανάπτυξη και την οικονομία του τόπου. Την άποψή μου αυτή θα ήθελα να την αναλύσω με την ελπίδα να αποτελέσει τροφή για σκέψη και ευκαιρία για συζήτηση. Η άποψη αυτή διαμορφώθηκε από την ενασχόλησή μου στο Εμπορικό Επιμελητήριο στο τμήμα τουρισμού, στο Σωματείο τουριστικών Επιχειρήσεων, στο ποδηλατικό σύλλογο, την συμμετοχή μου σε τουριστικές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, και τις ατελείωτες συζητήσεις με ανθρώπους του Τουρισμού , ορειβατικών συλλόγων, αλλά και λάτρεις των βουνών.
Προκειμένου λοιπών να βρούμε την ταυτότητά μας πρέπει να δούμε ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τόπου μας.
Ο Νομός Γρεβενών είναι ο νομός με τα περισσότερα νερά, πανέμορφα ποτάμια με πολλά πετρόχτιστα γεφύρια που διαχρονικά ενώνανε την Ήπειρο με την Μακεδονία , είναι ο δεύτερος πιο πράσινος νομός της Ελλάδας μετά την Δράμα. Το δυτικό του μέρος αποτελεί τμήμα του Εθνικού Πάρκου της Βόριας Πίνδου, εντός των ορίων του βρίσκεται ο εθνικός δρυμός της Βάλια Κάλντα, το εθνικό χιονοδρομικό κέντρο της Βασιλίτσας, το δεύτερο ψηλότερο βουνό της Ελλάδας ο Σμόλικας, ένα από τα ομορφότερα βουνά της Ελλάδας η Μπάλτσες , όπου μαζί με το Αυγό, την Βασιλίτσα, και το Σμόλικα είναι τα μοναδικά βουνά που στις πλαγιές τους θα βρούμε τα αγέρωχα Ρόμπολα τα μοναδικά δέντρα που φύονται σε υψόμετρο πάνω από τα 1800 μέτρα, στο ΝΑ τμήμα του νομού βρίσκεται το σημαντικότερο γεωπάρκο της Βουνάσας, , σημαντικά παλαιοντολογικά ευρήματα μοναδικά στον κόσμο, ιαματικές πηγές, τα πανέμορφα μαστοροχόρια …..
Η θέση του επίσης χαρακτηρίζεται κομβική , στο κέντρο της Ελλάδας , πάνω σε δύο οδικούς άξονες , και πολύ σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς στα σύνορά του. Δυτικά βρίσκεται το Μέτσοβο και τα Ζαγόρια της Ηπείρου από τους σημαντικότερους πεζοπορικούς προορισμούς, με πολλούς επισκέπτες από όλο τον κόσμο, και στο Νότιο τμήμα βρίσκεται η Καλαμπάκα και τα Μετέωρα , ο δεύτερος πιο επισκέψιμος προορισμός της χώρας μετά την Ακρόπολη .
Το ερώτημα είναι τι κερδίζουμε εμείς απ’ όλο αυτό που συμβαίνει γειτονιά μας;
Η απάντηση δίνεται από τον πολύ μικρό έως μηδενικό αριθμό επισκεπτών που διέρχεται το νομό μας, τις επιχειρήσεις που κλείνουν και τους νέους που μεταναστεύουν.
Η απάντηση για το αν υπάρχει τρόπος να κερδίσουμε απ’ όλο αυτό που συμβαίνει γύρω μας είναι Ναι .Με ένα πολύ καλό πεζοπορικό και ποδηλατικό μονοπάτι που θα διασχίζει το νομό και θα οδηγεί τους επισκέπτες του Ζαγορίου μέσω Γρεβενών σε έναν επίσης σημαντικό προορισμό τα Μετέωρα. Όπως και ένα πεζοπορικό μονοπάτι το οποίο θα διασχίζει κάθετα το νομό και θα ενώνει τις Μπάλτσες , Φλέγκα, Αυγό , Βασιλίτσα , Σμόλικα και να καταλήγει στην Σαμαρίνα το ορεινότερο χωριό της Ελλάδας. Το μονοπάτι αυτό θα ενώνει τη Βόρια Πίνδο που ξεκινάει από το Γράμμο στο Ελληνικό έδαφος με την Νότια Πίνδο και το όρος Κόζιακα.
Γιατί ως νομός να επενδύσουμε σε αυτού του είδους τον τουρισμό ;
Λαμβάνοντας υπόψιν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των επισκεπτών του Ζαγορίου, θα δούμε ότι συνάδουν με ότι προσφέρει ο νομός Γρεβενών . Είναι επισκέπτες που αγαπούν τη φύση, την πεζοπορία και το ποδήλατο βουνού. Οι δραστηριότητες αυτές είναι από τις πιο διαδεδομένες στην Ευρώπη και όχι μόνο.
Το βασικότερο πλεονέκτημά τους είναι ότι μεγαλώνουν την τουριστική σεζόν, την Άνοιξη και το Φθινόπωρο. Δεν είναι τυχαίο που καθαρά χειμερινοί προορισμοί όπως οι Άλπεις, δηλώνουν ότι στηρίζουν την οικονομία τους στην πεζοπορία, το ποδήλατο και άλλες υπαίθριες δραστηριότητες, γιατί τους καλύπτουν δύο τουριστικές σεζόν.
Με τον τρόπο αυτό ενθαρρύνονται επιχειρηματίες να επενδύσουν στον ορεινό όγκο, με μία σεζόν που δεν βασίζεται μόνο στις 45 χειμερινές ημέρες.
Χρειάζεται το τοπικό δίκτυο μονοπατιών;
Το δίκτυο συνένωσης των κοινοτήτων ή περιοχών ιδιαίτερου φυσικού κάλους και τουριστικού ενδιαφέροντος ( τοπικό δίκτυο μονοπατιών) είναι απαραίτητο, αλλά έπεται του δικτύου συνένωσης των περιφερειών Ηπείρου , Δυτική Μακεδονία και Θεσσαλίας ( εθνικού δικτύου). Πρώτα πρέπει να φέρουμε τους επισκέπτες στο Νομό και μετά να τους κάνουμε γνωστές τις εξαιρετικές δυνατότητες του τόπου μας. Το εθνικό οδικό δίκτυο προηγείται του τοπικού.
Πώς θα γίνεται η διαχείριση των μονοπατιών ;
Για να λειτουργήσει το δίκτυο των μονοπατιών πρέπει να γίνει αποδεκτό και να στηριχτεί από την τοπική κοινωνία. Το τοπικό δίκτυο θα μπορούσε να συντηρείται από τις κοινότητες που διέρχεται. Έτσι θα γίνουν συμμέτοχοι και συνοδοιπόροι της όλης προσπάθειας.
Τα μονοπάτια είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση για την τουριστική ανάπτυξη και την οικονομία του τόπου και απαιτεί την συμπόρευση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, συλλόγων, επιχειρήσεων , αλλά και ευαισθητοποιημένων πολιτών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
αφήστε το σχόλιό σας